Kwaliteitsonderwijs
Duurzaam Ontwikkelingsdoel 4
Het basisinkomen zal direct een grote invloed hebben op het onderwijs.
Studenten zullen niet meer gedwongen zijn om bijbaantjes aan te pakken om in hun levensonderhoud te voorzien. Ze hebben meer tijd over om zich op hun studie te concentreren. Hierdoor kunnen studenten ook beslissen om minder lang bij hun ouders te blijven wonen, wat zal leiden tot grotere zelfstandigheid en meer levenservaring. Ook de tweedeling in het hoger onderwijs door het gedwongen leenstelsel zal door het basisinkomen worden tegengegaan. Nu zijn er zelfs studenten die geen geld hebben om hun boeken te kopen en delen met studenten die het wel kunnen betalen.
Door een gegarandeerd leefbaar basisinkomen krijgt iedereen meer ruimte om studies op te pakken die ze al heel lang graag wilden doen en ook hebben ze meer tijd om zich bij te scholen. Dit is reeds bewezen in eerdere experimenten. Dit zal leiden tot een groeiende economie. Nieuwe ideeën zorgen immers voor innovatie.
Leerkracht zijn is een passie. Er zal minder geaarzeld worden tussen een beter betaalde baan in het bedrijfsleven of toch te gaan werken in het onderwijs.
Leerkrachten zullen meer armslag hebben om minder te gaan werken. Zo kunnen ze zich daarnaast richten op verdiepende studies of ze kunnen erbij werken in het bedrijfsleven wat de kwaliteit van het onderwijs ten goede zal komen. Ook zal dit laatste meer kansen bieden tot samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs waar een grote behoefte aan is.
Klik op deze link voor meer info over de officiële doelstelling (Bron: sdgnederland.nl)
Mis jij een onderwerp in deze sectie of is er een onderwerp waar je graag een artikel over zou willen lezen? Neem dan contact met ons op!
Deze pijler sluit aan bij de SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) die zijn afgesproken door de landen die zijn aangesloten bij de Verenigde Naties (VN) en vormen de basis voor onze visie. Deze SDG’s zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030.